De fietsenindustrie is een traditionele markt waarbij veel verkoop nog steeds plaats vind bij de dealer op de winkelvloer. De reden hiervoor is dat consument graag het product even wil testen voordat ze er €3.000,- of meer aan uitgeven, daarnaast willen ze ook de service achteraf dichtbij huis hebben. Ofte wel de lokale dealer is en blijft belangrijk bij de verkoop van fietsen.
Doordat een fietsenwinkel vaak een kleine onderneming is met weinig personeel is de ondernemer vaak bezig met de praktische zaken zoals het runnen van de winkel en heeft het geen tijd voor marketing. Het probleem daarbij is dat het zoekgedrag van een consument iets minder traditioneel is en dat ze toch vaker online zoeken waar ze iets kunnen testen of kopen.
Bij QWIC begrijpen we dat de dealer bezig moet zijn met het runnen van zijn winkel en daarom heb ik voor de QWIC dealers een pakket gemaakt voor online marketing ondersteuning. Met dit pakket kunnen dealers gepersonaliseerde online campagnes aanvragen, die wij voor hun live zetten in een straal van 5-10km rondom hun winkel. Onderstaand lees je meer over hoe deze campagnes eruit zien.
Het begint allemaal bij een goede landingspage. Elke dealer krijgt zijn eigen landingspagina op QWIC.nl. De webpagina wordt gepersonaliseerd met fotomateriaal van de winkel en er wordt een stukje content geschreven waarbij het onderscheidende vermogen van een dealer centraal staat.
Nu is het tijd voor wat gepersonaliseerde campagnemateriaal. Omdat de dealer “The local hero” is staat de naam van de dealer centraal in elke uiting die gemaakt wordt, ten slotte heeft de lokale ondernemer waarschijnlijk een hogere naamsbekendheid dan QWIC.
Voordat QWIC begint met het live zetten van de campagne krijgt de dealer eerst een briefing over de campagne. Deze briefing is bedoeld om de dealer te informeren wat we gaan doen of het hem eventueel iets kost en wat QWIC verwacht terug te krijgen van de dealer. Op deze manier heeft de dealer een duidelijk beeld van wat de campagne inhoud en kan hij hier nog feedback opgeven.
Aan het eind van elke campagne maakt QWIC een campagne rapport op. De resultaten in dit rapport zijn afkomstig vanuit Facebook Ads manager en Google Analytics. Aan de hand van deze resultaten kan QWIC toekomstige campagnes voor de specifieke dealer optimaliseren. Daarnaast geeft het de dealer een duidelijk overzicht wat QWIC heeft gedaan, wat het de dealer heeft opgeleverd en welke producten populair waren tijdens de campagne.