RB Designer


Waarom een rebranding? QWIC heeft de wens om haar nieuwe missie en visie te integreren in een nieuwe corporate identity. Het doel van een nieuwe identiteit is het vereenvoudigen van de productcommunicatie en het toegankelijk maken voor een bredere doelgroep. Tijdens dit project heb ik het concept uitgedacht in samenwerking met diverse steakholders. Dit concept is vervolgens door David Burkert (graphic designer, QWIC) omgezet in een volledig brandbook (zie bovenstaand). Onderstaand lees je meer hoe de nieuwe identiteit tot leven is gekomen.

De kernwaardes van het merk QWIC zijn; Enjoy, Be different, Never let you down, An irresistible ride and Any time, every day.

Bij het brainstormen hebben we gekeken naar welke andere woorden gebruikt kunnen worden om een kernwaarde betekenis te geven voor de consument. Vervolgens ben ik vanuit enkele kern woorden op de onderstaande beeldtaal uitgekomen.

De geometrische vorm, je komt er niet omheen bij de fiets, ronde wielen en de driehoek is overal in het frame te vinden. QWIC wil met name de emoties van geluk, gemak, vertrouwen oproepen en de consument hiermee overweldigen

Driehoeken staan voor stabiliteit, balans en beweging, daarmee is dit de ideale vorm om onbewust de consument in beweging te brengen binnen de identiteit van QWIC.

Cirkel, ovaal en ellips heeft een hoger contrast met de andere geometrische vormen. Geen hoeken maar rondingen, hiermee voelt deze vorm zachter en milder aan. Dit gecombineerd met een hoekige vorm roept zowel eenheid en veiligheid op bij de consument.

Vierkanten en rechthoeken zijn niet meer weg te denken uit het moderne media landschap. Daarnaast zorgen deze vormen voor het gevoel van betrouwbaarheid. De vierkant en de rechthoek werken tevens ook als een afkadering om de consument te laten focussen.

Futura PT is een strak, modern schreefloos lettertype met gelijkmatige lijnen en een sterke focus op geometrische vormen. Het is veelzijdig, tijdloos en wordt vaak gebruikt in branding en design. Leuk feitje: Futura werd gebruikt op de plaquette die in 1969 door de Apollo 11-missie op de maan werd achtergelaten.

Oranje en Beige vormen de primaire kleuren van de QWIC identiteit. Maar waarom is er gekozen voor deze kleuren? Oranje staat voor: geluk, energie, warmte en het stimuleert. Oranje is de identificerende kleur voor QWIC en kan worden gebruikt als accentkleur, bijvoorbeeld voor knoppen, titels, citaten, belangrijke delen van een tekst, belangrijke pictogrammen, enzovoort. Beige wordt daarnaast gebruikt als een neutrale tegenhanger op de achtergrond, dit is nodig omdat de verschillende productsegmenten ook hun eigen kleur hebben.

Elke productserie bij QWIC is ontwikkeld om te voldoen aan de specifieke eisen van de gebruiker. Deze specifieke eisen of te wel de kenmerken van een serie moet worden versterkt met de juiste emotie. Kleur speelt hier een belangrijke rol bij het oproepen van de emotie en daarom is elke productserie voorzien van een unieke kleur.